Monday 10 September 2012

Vitamin vs Ubat

Assalamualaikum. Apa khabar hari ini? Dah solat? Kalau dah Alhamdulillah..saja nak ingatkan... :)


Saya nak kongsikan sikit pengalaman saya ketika mengambil vitamin Shaklee ni. Adakalanya saya terpaksa makan (telan) ketika berada di luar, ketika saya sedang beraktiviti atau lebih tepat lagi ketika saya bersama dgn kawan-kawan. Memang banyak persoalan yang timbul dari mereka bila nampak saya telan vitamin-vitamin ni...dan lebih sedih lagi bila ramai antara mereka yang menyamakan vitamin dengan ubat. Jadi, saya nak terangkan sikit lah beberapa keraguan yang biasa berlaku terhadap vitamin atau pun supplement (makanan tambahan):

1.  Supplement adalah ubat – TIDAK. Supplement bukan ubat. Ubat terdiri daripada bahan jenis dadah yang ‘asing’ untuk tubuh kita. Supplement adalah vitamin-vitamin pembina tubuh yang diperlukan oleh tubuh badan kita.


2.  Kita tak perlu vitamin sebab dah cukup makan – Bila diselidiki diet harian kita, kebanyakan yang kita makan tu HAMPAS sahaja.



3.  Semua supplement sama saja – TIDAK. Kebanyakan supplement di pasaran adalah dari sumber sintetik. Suplemen terdiri dari 3 jenis : sintetik, organik dan semulajadi. Yang terbaik tentunya supplement semulajadi.



4.  Supplement memberi kesan sampingan – BETUL sekiranya ia dari sumber sintetik. Supplement semulajadi TIDAk memberi kesan sampingan.



5.  Supplement diperlukan oleh orang kurang nutrisi seperti mangsa kebuluran sahaja – TIDAK. Supplement adalah untuk orang yang mementingkan kesihatan. Maksudnya orang yang sihat juga memerlukan supplement. credit


Nak tau tak?




Kebiasaannya, bila anda rasa penat, letih, lesu dan strees sebenarnya adalah tanda-tanda anda kekurangan vitamin... Jadi cari lah supplement yang sesuai untuk keadaan badan anda yang nak dibaiki. Hubungi saya untuk free consultation.
Faiz : 012-6852088 / Puteri (admin): 013-3151877 or email :abbasyfaiz@gmail.com.

No comments:

Post a Comment